Ruteforslag - Norge

Fra Trondheim til Larvik på 7 dage

Fra Trondheim til Larvik i autocamper

Dette ruteforslag fra Trondheim til Larvik i autocamper er baseret på vores egen rejse i autocamper i sommeren 2023. Autocamperen hentede vi Tyskland sammen med venner. Vennerne rejste nordpå med autocamperen i deres ferie og sluttede i Trondheim. Vi fra Autocampers.dk fløj til Trondheim og overtog autocamperen der.

Varighed: 7 dage (men brug gerne mere tid)
Rute: Turen fra Trondheim til Larvik i autocamper kan arrangeres på mange måder. Der er lejestationer flere steder i Norge (Oslo, Tønsberg, Trondheim, Bergen m.fl.). Det er også muligt at leje ved Hamburg i Tyskland og køre til Norge via Danmark. 
Længde: Ca. 1.200 km
Bedste tidspunkt på året: Midt maj til midt oktober. Vi rejste i juli.

Højdepunkter fra Trondheim til Larvik i autocamper:

  • Atlanterhavsveien
  • Troldstigen
  • Geirangerfjorden
  • Lovatnet og Jostedalsbreen
  • Nærøyfjorden/Sognefjorden
  • Flåmsbanen og cykeltur på Hardangervidda
  • Norges flotte stavkirker
  • Fantastiske fjeldpas, hårnålesving og fjorde

Norge i autocamper - Overnatning tæt ved Koppervikbukta på Averøy
Overnatning tæt ved Koppervikbukta på Averøy
Norge i autocamper - Overnatning tæt ved Koppervikbukta på Averøy
Tursti ved Koppervikbukta på Averøy

Dag 1: Kurs mod Atlanterhavsveien

Vores eventyr i autocamper fra Trondheim til Larvik i autocamper er begyndt. Vi ankommer til Trondheim med fly i dejlig sol, og selv om vi er højt mod nord, kan vi mærke varmen. Vi overtager autocamperen og sætter kurs mod Kristiansund. På turen kommer vi med den første lille færge på vores tur og søreme også den første store tunnel, Atlanterhavstunnellen. Navnet har den fået, fordi det lige netop er det, den er. Den ligger på det alleryderste af Norge.

Atlanterhavstunnelen er en undersøisk vejtunnel på Nordmøre, som blev åbnet 19. december 2009. Den forbinder Kristiansund og Averøy, langs fylkesvej 64. Tunnelen er 5.779 meter lang og er på det dybeste sted cirka 250 meter under havoverfladen. Største stigning er 10 %. Vores mål er Atlanterhavsveien, som vi planlægger at ramme dagen efter.

Tilfældigheder bringer os ind på vores hvileplads for natten. En fin p-plads, som er startsted for en lille vandresti langs kysten. Vi overnatter med vidunderlig udsigt og kun 12 andre campister.

Fra Trondheim til Larvik i autocamper - Over den højeste bro på Atlanterhavsvejen.
Over den højeste bro på Atlanterhavsvejen.
Pause langs Atlanterhavsvejen
Pause langs Atlanterhavsvejen

Dag 2: Atlanterhavsveien på cykel og hårnålesving på Trollstigen

Vi vågner til sol. Tidligt. Det bliver lyst tidligt, når man er så langt mod nord. Efter morgenmad er vi på vejen igen med kurs mod Atlanterhavsvejen. Vi ankommer tidligt og finder nemt et sted at parkere. Vi har cykler med og tager kører først fra ø til ø i sydøstlig retning. Vi vender, da vi når fastlandet og kører så hele Atlanterhavsruten i nordgående retning.

Vi kigger på vejrmeldingen, når vi beslutter den videre færd og kan se, at kysten har sol, mens skyer og regn har samlet sig over fjeldet. Vi beslutter derfor at holde os nær kysten – dog med en afstikker til Trollstigen, som forbinder fjord og fjeld ved Åndalsnes.

Er tiden til det, kan man fra Åndalsnes gå på Romsdalseggen, som er en (længere/krævende) fantastisk vandretur på en bjergryg. Et alternativ er blot at tage gondolen til toppen og herfra nyde udsigten for en stund.

Fra Trondheim til Larvik i autocamper - Trollstigen set fra oven
Trollstigen set fra oven
Trollstigen udsigtsplatform
Trollstigen udsigtsplatform

Trollstigen er dramatisk og smuk. Her er adskillige hårnålesving, som vi passerer et efter et. Selvom vejen snart er 100 år gammel, har den god bredde. Ved toppen belønnes vi med storslået udsigt, som kan nydes fra en flot platform. Og her får vi en lille lektion i vejrets omskiftelighed. Det føles som om, vi vender ryggen til sceneriet i blot to minutter, og ås er det hele forsvundet i en sky. Også os selv. Tågen er kold og tæt, så vi hopper i vognen og fortsætter turen ind over fjeldet.

Vi finder nemt et godt overnatningssted langs vejen og overnatter sammen med 6-7 andre autocampere – igen med ufattelig udsigt. Vi falder i søvn til lyden af rislende vand fra bækken tæt ved os og brægende får, der på græsset på sæteren.

På vej mod Mjølvatnet - En tur på ca. 2 timer
På vej mod Mjølvatnet - En tur på ca. 2 timer
Fra Trondheim til Larvik i autocamper - Geiranger set fra oven
Geiranger set fra oven

Dag 3: Vandring, sejltur på Geirangerfjorden og gletsjersø med regnbue.

Vi er ikke langt fra Geiranger, en af Norges mest berømte fjorde. Der vil vi ned. Men inden nedkørslen gør vi stop og tager på en kortere vandretur til Mjølvattnet. Vi bevæger os op og passerer undervejs trægrænsen. Her er flot, frodigt og fredeligt. Blomster overalt.

Flere hårnålesving venter efter turen. Vi zig-zag’er os nedover og er snart i Geiranger, som er en lillebitte flække, der takket være sin store skønhed får besøg af rejsende fra hele verden om sommeren. Vi finder os en fadøl i mylderet, som svarer til Nyhavn på en sommerdag, og nyder solen. Efter en sen frokost tager vi på fjordcruise på Geirangerfjorden. Næsten lodrette bjergskråninger, uberørt natur og adskillige vandfald. Sikke et syn – og tilmed i høj sol.

Fakta

Billetter til fjordcruise kan købes på kajen og koster NOK 550 pr. person. Turen varer 90 minutter. Det kan betale sig at stille sig i kø i god tid. De forreste går nemlig først om bord, og kan vælge, hvor på skibet, de vil være.

Lovatnet
Lovatnet
Fra Trondheim til Larvik i autocamper - Geiranger set fra oven
Geiranger set fra oven

Vi tager et par hårnålesving mere efter sejlturen. Vi har kurs mod Loen og Lovatnet, hvorfra man kan se Jostedalsbreen.

En regnbue viser os vej, men vi triller sagte af sted på vejen, der går langs Lovatnet, som er turkis gletsjersø, der i skønhed (men dog ikke i størrelse) kan måle sig med canadiske Lake Louise. Vejen langs søen er smal. Meget, meget smal, men sikke et sted. Her er tilmed næsten mennesketomt!

Vi finder overnatningsplads helt ude hvor Lovatnet ender. Det koster os en vejpengeafgift på NOK 200. Vi sover til lyden af en lille bæk med smeltevand fra gletsjeren.

Helset Camping ved Lovatnet med fantastisk beliggenhed
Helset Camping ved Lovatnet med fantastisk beliggenhed
Kig til Jostedalsbreen fra bunden af dalen
Kig til Jostedalsbreen fra bunden af dalen

Dag 4: Gletsjerbesøg, Sognefjorden og ankomst til Flåm

Tidlig morgentur ind til gletsjeren, som er en af Jostedalsbreens mange arme. 5 km ind og 5 km ud. Igen er vi næsten alene. Så af sted mod Flåm. Vi skal igennem en masse tunneller på turen. Dem er der ikke meget sjovt ved, og vi beslutter os for et fantastisk alternativ, som er færgen mellem Kaupanger og Gudvangen. Kaupanger ligger på nordsiden af Sognefjorden og Gudvangen i bunden af Nærøyfjorden, der ligesom Geiranger-fjorden er på Unescos Verdensarvsliste.

Vi ankommer til Kaupanger i sol, og mens vi venter på dagens sidste færge, er der lejlighed til en badetur fra byens lille badebro. Koldt og forfriskende.

Der er afgang kl. 18.00 og turen tager 2 timer 30 minutter. Vi nyder udsigten fra dækket sammen med ganske få andre. Vi kan kigge ind til styrmanden, som rutineret styrer os ind i Nærøyfjorden, som bliver smallere og smallere på turen mod Gudvangen. Herfra er der 30 minutters kørsel til Flåm, hvor vi har booket campingplads for to nætter.

Myrdal Station hvor Flåmsbanen møder Bergensbanen
Myrdal Station hvor Flåmsbanen møder Bergensbanen
Pause på Hardangervidda på vej mod Hallingskeid
Pause på Hardangervidda på vej mod Hallingskeid

Dag 5: Med Flåmsbanen og cykeltur fra Finse til Flåm

I dag er kørefri dag. I hvert fald i vores autocamper.

Et af rejsens højdepunkter venter forude. Vi skal med Flåmsbanen og Bergensbanen til den højest beliggende station på strækningen mellem Oslo og Bergen. Efter to timer er vi fremme på Finse Station 1222 moh. Vi er over trægrænsen og her er køligt.

Vi har cyklerne med, og snart er vi på vej over fjeldet. Vi følger jernbanen i vestlig retning. Forude venter 54 km på cykel retur til Flåm. Det går op og ned. I starten mest op og siden mest ned. Naturen omkring os ændrer sig konstant. Som dagen går, bliver det stenede, lavklædte landskab afløst af dramatiske fald. Vi er tæt på jernbanesporene hele tiden. Efter ca. 30 km slipper vi Bergensbanen og følger herefter Flåmsbanen. Her kører vi på den historiske Rallarveien, som er den vej, som jernbanearbejderne anlagde, da Flåmsbanen blev bygget. For at forstå vejen, skal man forstå Flåmsbanen, som er et stykke norsk ingeniørkunst.

Bergensbanen skærer sig gennem landskabet
Bergensbanen skærer sig gennem landskabet
Vue over Hardangervidda
Vue over Hardangervidda

Flåmsbanen blev anlagt i årene 1916-1924 og skulle skabe forbindelse mellem Sognefjorden og Bergensbanen. Udfordringen er Sognefjordens stejle bjergskråninger. Men med ved hjælp af bl.a. en spiralformet tunnel lykkedes det Rallarne, som jernbanearbejderne blev kaldt, at fuldføre opgaven. Rallarveien blev anlagt for at fragte redskaber og mandskab og er en slags biprodukt, som man nu kan cykle og vandre på. Den første del af turen ned er stejl og utroligt flot. Siden afløses grusstien af asfalt og terrænet flader ud.

Omtrent her, begynder det på vores tur at regne. Tung norsk regn, der hurtigt får alt til at svuppe.

Ca. kl. 19.00 triller vi ind på Flåms campingplads efter en lang dag med store oplevelser og alle slags vejr.

Vi nærmer os det stejleste sted på nedkørslen
Vi nærmer os det stejleste sted på nedkørslen

Fakta: Oplev Finse, Flåmsbanen og Rallarveien

Du kan opleve Flåmsbanen og Rallarveien på mange måder:

  • Køb billet (www.yt.no) til toget og kør fra Flåm station til endestationen Myrdal. Turen tager en time. Herfra kan man leje cykler og køre ned. Der er også zipline på det stejleste stykke. Det er selvfølgelig også muligt at tage toget retur, eller du kan gå.
  • Du kan tilføje mere eventyr ved at hoppe på Bergensbanen fra Myrdal. Stå af i Hallingsskeid (34 km til Flåm) eller Finse (54 km til Flåm). Man kan også leje cykler på Finse Station.
Borgund Stavkirke er den bedst bevarede blandt de 28 tilbageværende stavkirker i Norge
Borgund Stavkirke er den bedst bevarede blandt de 28 tilbageværende stavkirker i Norge
Overnatning ved Dagali
Overnatning ved Dagali

Dag 6: Aurlandsfjeldet, Borgund Stavkirke og ægte wild camping

Regnen hænger stadig over Flåm, da vi vågner. Det har heldigvis ikke den store betydning, da vores dag først og fremmest byder på kørsel. Vi skal nemlig være i Larvik, hvor færgen retur til Danmark venter os onsdag.

Vi har dog tid nok til at vælge en rute med oplevelser undervejs. Vores først mål er stavkirken i Borgund, som er den bedst bevarede blandt Norges 28 stavkirker. Vi vælger at køre til Borgund ad den gamle vej over Aurlandsfjeldet. Ruten er en af Norges mange ”Nasjonale Turistveier”, som er særligt naturskønne. Og det kan vi bekræfte – om end skyerne hang tungt over bjergmassivet på dele af turen. Men det tager vi gerne med for at undgå turen gennem verdens længste tunnel lige under os. Dybt dernede i bjerget løber Lærdalstunnellen, som med sine 23,4 km er verdens længste vejtunnel.

Borgund Stavkirke, som er omkring 1.000 år gammel, nyder vi i regnvejr og fortsætter så ud på ”Eventyrvejen”, som er en turistvenlig rute mellem Bergen og Oslo. Vi drejer fra mod Geilo og fortsætter herfra til Dagali, som er kendt for sit fine langrendsterræn. Landskabet er åbent og vidderne store. Vi kører skiftevis under og over trægrænsen.

Træthed og sult melder sig lige efter Dagali. Vi drejer væk fra hovedvejen og følger en bivej langs en elv. Her finder vi en god lejrplads for natten med udsigt til elven og de åbne vidder. Vores søvn er lang og uforstyrret.

Dag 7: Farvel til fjeldet og ankomst til Larvik

Turen går mod sin slutning og snart afløses fjeldlandskaberne af opdyrkede marker. Efter 4 timer ankommer vi til Larvik, hvor færgen mod Hirtshals venter. Vores tur fra Trondheim til Larvik i autocamper er slut.

Skroll til toppen